Allmänt

Octagon Sweden AB, org.nr. 559422-8081 ("Octagon Sweden"), driver hemsidan orangeman.store ("Webbsidan"). Via Webbsidan kan du handla varor från Octagon Sweden.

Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller när du som kund ("Kund") gör en beställning via Webbsidan. I samband med att Kunden genomför ett köp via Webbsidan godkänner Kunden därmed Villkoren inklusive Octagon Swedens Sekretess- och integritetspolicy (se www.orangeman.store/integritetspolicy).

Genom att godkänna Octagon Swedens Villkor bekräftar Kunden att han/hon har fyllt 18 år och är myndig och har full juridisk rätt att ingå avtal med annan part. Personer under 18 år får inte handla på Webbsidan. Beställning som görs i annan persons namn (urkundsförfalskning), eller på annat sätt som medför att Octagon Sweden riskerar lida ekonomisk skada, polisanmäls. Varje beställning och Kund granskas även manuellt för högsta säkerhet, eftersom tobak är en vuxenprodukt. Octagon Sweden tillåter inte heller beställningar eller köp på Webbsidan från personer utanför Sveriges gränser. Octagon Swedens ordermottagning är helt anpassad för svenska lagmässiga förhållanden och vi kommer inte behandla beställningar som Octagon Sweden upptäcker kommer från person utanför Sverige. Octagon Swedens tjänst får endast nyttjas av privatpersoner. Octagon Sweden förbehåller sig rätten att neka en beställning vid misstanke om att beställningen inte avser Kundens privata bruk. Vid misstanke om att Kunden eller Kundens order inte uppfyller Octagon Swedens villkor, eller vid misstanke om andra typer av oegentligheter eller missbruk av tjänsten, förbehåller sig Octagon Sweden rätten att neka eller ändra en Kunds beställning.

Octagon Sweden strävar efter att informationen på Webbsidan alltid ska vara så korrekt som möjligt, men reserverar sig dock för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbsidan, såsom exempelvis fel i produktbeskrivning, innehållsförteckning, felaktiga priser, och/eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Octagon Sweden har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Octagon Sweden ansvarar inte för information inklusive bilder på Webbsidan som kommer från tredje part.

Webbsidan ägs av Octagon Sweden. Innehållet på Webbsidan ägs av Octagon Sweden eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Octagon Sweden.

Beställning och avtal

För att kunna göra ett köp via Webbsidan måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att den tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Octagon Swedens Sekretess- och integritetspolicy.

När Kunden slutfört en beställning av Octagon Sweden kommer Octagon Sweden att skicka en preliminär orderbekräftelse per mejl till Kunden. Denna preliminära orderbekräftelse genereras automatiskt av Octagon Sweden utan manuell översyn. Ett avtal om köp ingås först när Octagon Sweden slutligt bekräftat Kundens beställning, vilket sker per mejl efter det att Octagon Sweden kontrollerat Kundens ålder samt korrigerat eventuella felaktigheter av t.ex. angivet pris, leveranstid etc.

Kunduppgifter

Kunden måste skapa ett användarkonto för att kunna handla av Octagon Sweden på Webbsidan. När Kunden registrerar sitt användarkonto kommer Kunden att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Octagon Swedens behandling av personuppgifter finns i Octagon Swedens Sekretess- och integritetspolicy.

Kunden åtar sig att se till att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omgående anmäla till Octagon Sweden om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till Kundens lösenord. Underlåter Kunden att göra en sådan anmälan ansvarar den för alla köp som gjorts med dennes inloggningsuppgifter.

Om Octagon Sweden misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Octagon Sweden rätt att stänga av Kunden. Octagon Sweden har även rätt att tilldela Kunden nya inloggningsuppgifter.

Pris och betalning

Alla köp på Webbsidan sker i svenska kronor (SEK). Priserna inkluderar skatt och moms om inte annat anges. Priserna inkluderar inte avgifter avseende frakt, fakturabetalning etc. vilka anges separat i kassan. Det slutliga priset bekräftas av Octagon Sweden i samband med att den slutliga bekräftelsen skickas till Kunden. I händelse av förändrade skatte- eller momsförhållanden eller annan sådan omständighet inträffar som Octagon Sweden inte råder över, har Octagon Sweden rätt att justera priset fram till dagen före leverans.

Kunden kan betala på sätt som anges på Webbsidan, inkluderande fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Alla typer av betalningssätt sker via Octagon Swedens samarbetspartner Qliro (Qliro.se) och dess betallösning Qliro Checkout. Vid genomförande av köp i kassan godkänner Kunden även Qliros villkor. Qliro Checkout presenterar viss information för Kunden så snart Kunden är identifierad. Vilken information som behöver anges för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Qliro Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ Kunden har valt. Kreditupplysningar som tas av Qliro påverkar inte Kundens kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning, t.ex. banker. Sedan Kunden har identifierats uppvisar Qliro Checkout vilka betalningsalternativ som är tillgängliga. Kunden kan själv välja vilket av de betalningsalternativ t ex faktura, direktbetalning via bank eller betalning med kort som Kunden önskar använda. Vilka alternativ Kunden erbjuds kan växla från tid till annan. Kunden kan själv välja om den vill skydda användningen av Qliro Checkout med en PIN-kod. Vår samarbetspartner Qliro som hanterar säker kortbetalning stödjer 3D Secure och är PCI-DSS certifierade.

Vid fakturabetalning gäller alltid minst 14 dagars betalningstid hos Qliro. Fullständiga betalningsvillkor finns tillgängliga i kassan.

Octagon Sweden förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller Kunden inte godkänns för det valda betalsättet.

Prenumerera

Octagon Sweden erbjuder en möjlighet att prenumerera på produkter. En prenumeration kan innehålla minst 10 enheter och max 60 enheter. Kunden väljer själv om man vill ha leverans varannan vecka eller en gång i månaden. Kunden får produkten levererad omgående och sedan med samma intervall tills dess Kunden väljer att avsluta prenumerationen.

Octagon Sweden har en separat prislista för prenumeranter som justeras årligen. Eftersom prisjusteringar endast görs årligen innebär det i praktiken att prishöjningar kan påverka befintliga prenumeranter långt efter att de genomförts för icke-prenumeranter. Vidare innebär det att de prisbilder som Octagon Sweden presenterar under ”Erbjudanden” inte alltid är tillämpliga för prenumeranter.

På Mina sidor kan Kunden se när sin nästa leverans skickas och kan där även ändra leveransdag samt pausa sin prenumeration. För att säga upp prenumerationen behöver Kunden mejla hej@orangeman.store eller ringa 020-xxx xx xx. Om Kunden önskar pausa eller säga upp sin prenumeration behöver Kunden meddela Octagon Sweden senast kl. 17 vardagen före leveransen skickas. Om Kunden meddelar Octagon Sweden för sent och ändå vill ångra leveransen, så har Kunden rätt att utnyttja 14 dagars ångerrätt, se punkt 8 i Köpevillkoren.

Betalning för varorna sker på sätt som Kunden väljer vid uppstart av prenumerationen. De betallösningar som erbjuds är Qliro faktura samt kortbetalning. Beloppet faktureras alternativt dras från Kundens registrerade betalkort i samband med att varje leverans av Kundens prenumeration verkställs. Om kortköp valts initialt men inte går att genomföra vid nästkommande utskick kommer Kunden att bli informerad om att nästa leverans inte kan verkställas. Om Kunden önskar byta betalsätt eller uppdatera registrerat betalkort är det bästa tillvägagångssättet att Kunden avslutar prenumerationen och påbörjar en ny.

Alla leveranser inom prenumerationer är avgiftsfria och sker med hemleverans. Om försändelsen inte får plats i Kundens brevlåda, läggs den utanför Kundens dörr.

Erbjudanden

Octagon Sweden kan från tid till annan erbjuda olika typer av kampanjer och erbjudanden på Webbsidan. Specifika villkor kan gälla för dessa kampanjer vad avser exempelvis tid då kampanjen gäller och vilka varor som omfattas av kampanjen. Octagon Sweden förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer varvid dessa Villkor gäller utan ändringar. Octagon Sweden förbehåller sig rätten att neka eller ändra en Kunds beställning vid misstanke om oegentligheter i samband med Kundens utnyttjande av kampanjen eller erbjudandet.

Leverans och transport

Leveransen av Kundens varor sker, om inte annat anges, till den adress Kunden angivit. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar från bekräftad beställning, beroende på valt fraktsätt. I kassan presenteras olika leveransalternativ och Kunden väljer själv vilket fraktbolag Octagon Sweden ska använda sig av för den aktuella beställningen.

Skulle någon av de beställda varorna ha en betydligt längre leveranstid än övriga varor förbehåller sig Octagon Sweden att dela upp ordern. Kunden kommer i en sådan situation inte debiteras några extra avgifter för efterföljande leveranser.

Om varorna är försenade mer än fem arbetsdagar har Kunden rätt att häva köpet genom att kontakta kundtjänst på e-mejl eller telefon. Om Kunden redan betalat för varorna återförs beloppet till det konto som belastades vid köptillfället. Annan ersättning än återbetalning utgår normalt sett inte vid en leveransförsening.

Kostnaden för leverans beror på val av fraktalternativ, vilka presenteras för Kunden i kassan, (läs vidare om våra fraktalternativ på www.orangeman.store/frakt-leveranstid/.)

Octagon Sweden förbehåller sig rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar Octagon Sweden ut en avgift om 100 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7-14 dagar (beroende på fraktsätt) innan den returneras till Octagon Sweden. Om Kunden ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver Kunden först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan (ångerrätt).

Risken för varan övergår till Kunden när den mottagit sin beställning från Octagon Sweden. Kunden åtar sig att direkt vid mottagandet undersöka varan för att verifiera att denna är riktig och felfri.

Ångerrätt

Kunden har i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning rätt att ångra eller returnera sin beställning inom 14 dagar från den dag då Kunden tog emot beställd vara. Vill Kund utnyttja sin ångerrätt ska Kunden meddela Octagon Sweden via mejl eller telefon. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar från tidpunkten för Kundens meddelande till Octagon Sweden om att Kunden önskar utnyttja sin ångerrätt.

När Kunden kontaktar Octagon Sweden och meddelar sin önskan att returnera sin beställning kommer Kunden att få en länk som behöver fyllas i av Kunden för att erhålla en QR-kod som fungerar som fraktetikett. Kund kan sedan besöka sitt postnordombud, visa upp QR koden och lämna in paketet (ombudet kommer att skriva ut fraktsedeln kostnadsfritt). Om Kunden använder sig av QR-koden för returfrakten står Octagon Sweden för kostnaden för frakten.

Kunden kan även använda ångerblanketten som Octagon Sweden tillhandahåller på webbplatsen här. Returnerar Kunden sin beställning på annat sätt än med hjälp av QR-koden står Kunden för eventuell kostnad för returfrakt och ansvarar även för varans skick under returfrakten.

Om Kunden redan betalat för varorna, och förutsatt att parterna inte överenskommer om annat, görs en återbetalning till det konto som belastades vid köptillfället. Sådan återbetalning görs normalt sett inom 14 dagar från Kundens ångermeddelande under förutsättning att varan kommit åter till Octagon Sweden alternativt att Octagon Sweden erhållit bevis om att varan returnerats. På det belopp som ska återbetalas har Octagon Sweden rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Reklamation

Reklamationsrätten omfattar varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Är det fel på någon vara eller om en vara saknas måste Kunden kontakta Octagon Swedens kundservice via mejl eller telefon inom skälig tid efter att felet upptäckts. I samband med reklamation ska beställningsnummer samt orsak till reklamationen uppges. Därtill behöver Kund mejla Octagon Sweden bild av den felaktiga varan. Octagon Sweden svarar för fel på varor inköpta på Webbsidan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt. Reklamation som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.

När Octagon Sweden godkänt reklamationen kompenseras Kunden. Om Kunden redan betalat för varorna, och förutsatt att parterna inte överenskommer om annat, görs en återbetalning till det konto som belastades vid köptillfället. Sådan återbetalning görs inom 14 dagar från Octagon Swedens godkännande av reklamationen och under förutsättning att varan returnerats eller Kunden på annat sätt uppfyllt sina skyldigheter enligt köpeavtalet. Octagon Sweden står för kostnaderna för returfrakt vid godkänd reklamation.

Vid reklamation tillämpar Octagon Sweden gällande konsumentskyddslagstiftning och rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden. Kunden kan lämna in en reklamation till Allmänna reklamationsnämnden, se arn.se. Tvister mellan parterna ska lösas i enlighet med svenska domstolars avgörande.

Personuppgifter och cookies

Octagon Swedens hantering av personuppgifter regleras i Octagon Swedens Sekretess- och integritetspolicy som finns att tillgå på Webbsidan. Genom att acceptera dessa Villkor samtycker Kunden även till Octagon Swedens användning av cookies enligt beskrivning i Octagon Swedens Cookiepolicy som finns på Webbsidan.

Force Majeure

Octagon Sweden är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Som befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., oavsett om beslutet går ut direkt på Produkterna eller påverkar Octagon Sweden i förevarande avtal. Detsamma gäller vid myndighets beslut om ändrad skatt eller avgift. Under sådana omständigheter ska Octagon Sweden befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal och dessa förpliktelser ska helt eller delvis uppskjutas så långt hindret varar. Om hindret varar längre än 2 månader har både Kunden och Octagon Sweden rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att utge ersättning för skada som uppkommit till följd av hävningen.

Ändring av Villkoren

Octagon Sweden förbehåller sig rätten att ändra dessa Villkor när som helst. Alla ändringar av Villkoren kommer att publiceras på Webbsidan. Ändrade Villkor gäller från det att Kunden accepterat Villkoren (i samband med nytt köp eller vid besök på Webbsidan), alternativt 30 dagar efter det att Octagon Sweden informerat Kunden om ändringarna. Octagon Sweden rekommenderar därför att Kunden regelbundet tar del av Villkoren för att hålla sig uppdaterad om eventuella ändringar.

Överlåtelse

Octagon Sweden har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till annat bolag inom Octagon Sweden koncernen eller annan part som förvärvar Octagon Sweden. Kunden har inte rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt detta avtal utan Octagon Swedens skriftliga medgivande.

Tvist

Tvist mellan parterna ska avgöras i enlighet med svensk rätt av svensk domstol. Får en bestämmelse i dessa Villkor, eller enligt lag, ogiltig förklaras, innebär inte det att Villkoren i övrigt är ogiltiga. Kunden ansvarar själv för att upprätthålla en korrekt adress och kontaktuppgifter samt för att regelbundet ta del av information på Webbsidan. Kunden har rätt att kostnadsfritt få ta del av dessa Villkor i sin helhet genom att kontakta Octagon Swedens kundservice per mejl eller post.

Kontaktuppgifter

För att kontakta Octagon Swedens kundtjänst, vänligen använd nedanstående kontaktinformation:

Octagon Collection Sweden AB
Adilsgatan 26
753 33 Uppsala

Org.nr. 559422-8081
mejl: info@orangeman.se
Telefon: +46 73 987 96 53